ePSXe2.0のHELPの翻訳06

赤文字は補足

3.6. Memory cards support.
3.6. メモリーカードサポート

ePSXe also comes with memory card support. The virtual cards are saved as 2 files in your \memcards directory. The first one is named epsxe000.mcr and the second one epsxe001.mcr. Each file has a size of 128 KB (which is PSX standard), and the format is simply a dump of real memory cards.
ePSXeにはメモリーカードサポートも付属しています。 仮想カードファイルがメモリーカードディレクトリに2つ保存されています。 1つ目はepsxe000.mcr、2つ目はepsxe001.mcrです。 各ファイルのサイズは128 KB(PSX標準)で、フォーマットは実際のメモリーカードを変換したものです。

ePSXe doesn't come with a memory card editor, or card selector for Android, but you can easily change the memcards manually by moving files in your sdcard.
ePSXeにはメモリーカードエディタやAndroid用のカードセレクタは付属していませんが、SDカード内のファイルを移動することで簡単にメモリーカードを変更できます。

ePSXe also has support for different memory card file supports, like Dexdrive (.gme), PSEmu Pro (.mc) and several others.
ePSXeは、Dexdrive(.gme)、PSEmu Pro(.mc)などといった異なるメモリーカードファイルサポートもサポートしています。

3.7. Savestates.
3.7. 状態セーブ

ePSXe supports savestates. They are files that contain the state of the emulator when the key was hit, so you can restore the emulation later in that same exact point.
ePSXeは状態セーブをサポートしています。 これはキーがヒットしたときのエミュレータの状態を含むファイルです。そのため、後でその同じ正確なポイントでエミュレーションを復元することができます。

Menu-Savestate = Save the state to the slot selected (MAX = 5 slots)
Menu-Loadstate = Load the state of the slot selected
Menu-Savestate =選択したスロットに状態をセーブする(MAX = 5スロット)
Menu-Loadstate =選択したスロットの状態をロードする

ePSXe 1.2.0, 1.4.0 supports savestates version 0.
ePSXe 1.5.0 supports savestates version 0 and 1.
ePSXe 1.6.0 supports savestates version 0, 1 and 2.
ePSXe 1.7.0 supports savestates version 0, 1, 2 and 3.
ePSXe >=1.8.0 supports savestates version 0, 1, 2 and 3.
ePSXe 1.2.0、1.4.0は状態セーブバージョン0をサポートしています。
ePSXe 1.5.0は、状態セーブバージョン0と1をサポートしています。
ePSXe 1.6.0は、状態セーブバージョン0,1と2をサポートしています。
ePSXe 1.7.0は、状態セーブバージョン0,1,2,3をサポートしています。
ePSXe 1.8.0以降は、状態セーブバージョン0,1,2および3をサポートしています。

Of course you can use savestates from PC on Android version, and vice versa.
もちろん、PC版の状態セーブをAndroid版に使用することができます。逆もまた同様です。

3.8. SBI files.
3.8. SBIファイル

Now you can use SBI files for subchannel reading (required in some PAL games).
1) Get the SBI for your game in: http://psxdatacenter.com/sbifiles.html or http://redump.org
2) Copy your subchannel file in the same folder as your iso, with the same name, and using the ".sbi" extension. Somes examples:
1) "ff9.cue" then "ff9.sbi"
2) "spyro3.bin" then "spyro3.sbi",
3) "ff8.bin.ecm" then "ff8.bin.sbi"
SBIファイルをサブチャンネルの読み込みに使用することができます(一部のPALゲームでは必須)。
1)http://psxdatacenter.com/sbifiles.htmlまたはhttp://redump.orgでゲームのSBIを入手します。
2)ゲームのisoファイルと同じフォルダに同じ名前のサブチャネルファイルをコピーし、 拡張子".sbi"を使用してコピーします。 例:
1) "ff9.cue"→ "ff9.sbi"
2) "spyro3.bin"、 "spyro3.sbi"
3) "ff8.bin.ecm"、 "ff8.bin.sbi"

3.9. Cheat Codes.
3.9. チートコード

ePSXe supports GameShark cheat codes. You can download the cheat codes from our server with the Download button on cheatcode option during gameplay or create your own file.
ePSXeはGameSharkのチートコードをサポートしています。 ゲームプレイ中にチートコードオプションのダウンロードボタンを使用してサーバーからチートコードをダウンロードするか、独自のファイルを作成することができます。

In the second case, you can load cheat codes in the emulator creating a file called "sdcard/epsxe/cheats/SXXX_XXX.XX.txt (where SXXXX_XXX.XX is the PS-EXE name of the game, which you can see in exit option, or in the cheat code option during gameplay) in your sdcard. For example in Final Fantay 8 US-NTSC the file name is:
2番目のケースでは、エミュレータに「sdcard / epsxe / cheats / SXXX_XXX.XX.txt」というファイルを作成してチートコードを読み込むことができます(ここで、SXXXX_XXX.XXはゲームのPS-EXE名です。 オプション、またはゲームプレイ中のチートコードオプション)をSDカードに入れます。例えばアメリカ版Final Fantay 8のNTSCファイル名は次のようになります。

"epsxe/cheats/SLUS_008.92.txt".

ePSXe supports 256 codes per file. The file format is:
ePSXeは1ファイルにつき256コードをサポートしています。 ファイル形式は次のとおりです。

#description of cheat code 1
XXXXXXXX YYYY
ZZZZZZZZ AAAA
#descripion of cheat code 2
NNNNNNNN MMMM

For example for Final Fantasy 8 US-NTSC, it could be:
たとえばアメリカ版ファイナルファンタジー 8の場合、次のようになります。

#Zell level 20
800778a4 4a38

Currently, only 80XXXXXX, 30XXXXXX, 50XXXXXX, 1F800XXX, D0XXXXXX, D1XXXXXX, D2XXXXXX, D3XXXXXX, E0XXXXXX, E1XXXXXX, E2XXXXXX, E3XXXXXX gameshark codes are supported, the rest will be ignored.
You can find GameShark codes in a lot of webpages in internet, like:
http://psxdatacenter.com
http://www.gamegenie.com/cheats/gameshark/ps1/index.html
After that, re-load your game, and you will be able to enable/disable the gameshark codes from the menu "cheat codes" on gameplay (disabled by default).
現在、80XXXXX、30XXXXXX、50XXXXXX、1F800XXX、D0XXXXXX、D1XXXXXX、D2XXXXXX、D2XXXXXX、D3XXXXXX、E0XXXXXX、E1XXXXXX、E2XXXXXX、E2XXXXXXゲームマークコードのみがサポートされ、残りは無視されます。
GameSharkのコードはインターネットの多くのウェブページで見つけることができます:
http://psxdatacenter.com
http://www.gamegenie.com/cheats/gameshark/ps1/index.html
その後、ゲームを再びロードすると、ゲームプレイのメニュー「チートコード」からゲームシャークコードを有効/無効にすることができます(デフォルトでは無効になっています)。

3.10. OpenGL Plugin support.
3.10. OpenGL プラグインサポート

Starting in version 1.8.0 ePSXe supports HD graphics using the OpenGL plugin Peopsxgl. Because this plugin is GPL licensed, it is not distributed with the emulator APK, and you have to download it yourself in (other opengl plugin versions are not compatible with ePSXe):
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.epsxe.opengl
バージョン1.8.0以降、ePSXeはOpenGLプラグインPeopsxglを使用してHDグラフィックスをサポートしています。 このプラグインはGPLライセンスであるため、エミュレータAPKでは配布されておらず、自分でダウンロードする必要があります(他のOpenGLプラグインのバージョンはePSXeと互換性がありません):

Copy it in your sdcard, and choose it in preferences+GPUPlugin, and choose preferences+VideoRender+OpenGLPlugin.
SDカードにコピーし、環境設定で+ GPUプラグインを選択し、環境設定 + ビデオレンダラ + OpenGLプラグインを選択します。

OpenGL Plugin works in a very different way to soft plugin. It usually gets better graphics than soft plugin (in 3D games), but it is less compatible (missing screens, or artifact), and a lot of times you have to configure it for every game (it includes a lot of options). An option to configure on the fly has been included "Toogle GLConfig", it include the next options (info included from the original plugin readme):
OpenGL プラグインは、ソフトプラグインとは非常に異なる方法で動作します。 (3Dゲームでは)ソフトプラグインよりもきれいなグラフィックスが可能ですが、互換性が低く(画面やアーティファクトが欠ける)、ゲームごとに設定する必要があります(多くのオプションがあります)。 ゲーム動作中にその場で設定変更できるオプションは「設定の切り替え」に含まれており、次のオプションが含まれています(オリジナルプラグインのreadmeの情報)。
GPUプラグインはハードウェアGPUとソフトウェアGPUにわかれていて、OpenGLでは3D描写がソフトGPUに比べて圧倒的にきれいになる。Hi-res textureの2×Saiにチェックをすることで2D描写もきれいになる。美しい画面でプレイしたいなら必須といえる設定だが、OpenGLは描画速度が端末の性能に大きく影響し、性能が低い場合は動作がかなり遅くなってしまう。

FS: Enable/Disable frameskip
FS:フレームスキップを有効または無効にします。
ロースペック端末向けの設定で、フレームをスキップ(飛ばす)する。通常はOFFだがもし60FPSで遅いようならONにしよう。RPGや戦略シミュレーションのような思考型ゲームであれば特に問題ないが、アクションやシューティングでフレームスキップをONにするとまともに遊べないので注意。

OD: Enable/Disable Off screen drawing. OD is used to detect drawings which are outside the front/backbuffer, doing such stuff in software (or by tweaking polygon coords).
OD:オフスクリーン描画を有効/無効にします。 ODは、フロント/バックバッファの外側にある図面を検出するために使用され、ソフトウェアで行います(またはポリゴンの座標を微調整します)。
半透明の処理がうまく再現されない場合(画像が表示されなかったり、文字が残ってしまう場合)はこの設定を変更するといい。

FI: Enable/Disable filtering. Give it a try... the real PSX doesn't support BF, so there will be some glitches if you turn BF on. Several games will look nicer... there are two main filtering modes... the Extended mode is slightly slower, but even better with most games.
FI:フィルタリングを有効/無効にします。試してみてください...実際のPSXはBFをサポートしていないので、BFをオンにするといくつかの不具合が発生します。いくつかのゲームではよりきれいに見えるようになります... 2つの主要なフィルタリングモードがあります...拡張モードはわずかに遅くなりますが、ほとんどのゲームでさらにきれいになります。

AM: Enable/Disable Alpha Multipass. Draws opaque texture pixels the way it should be. Of course it could be a bit slower (and if your OpenGL driver draws black rectangles around objects, turn this option off).
AM:Alpha Multipassを有効/無効にします。不透明なテクスチャピクセルを描画します。もちろん、少し遅くなります(OpenGLドライバでオブジェクトの周囲に黒い四角形を描画する場合は、このオプションをOFFにしてください)。
不透明テクスチャ画素を適切に描画する。オブジェクトが表示されない場合などにONにする。

AB: Enable/Disable Advanced Blending. Depending on your drivers OpenGL implementation using 'Advanced blending' will be nice or slow
AB:Advanced Blendingを有効/無効にします。ドライバに応じて、Advanced Blending'を使用したOpenGLの実装は良くなるか遅くなるかでしょう。
画像が乱れる場合などに変更する。

FT: Enable/Disable Framebuffer texture. To get whirling screen effects and psx motion blurring.
FT:フレームバッファテクスチャを有効/無効にします。旋回の画面効果とpsxモーションを描画します。
無効だと特定のエフェクトを表示しない。エフェクトの表示がおかしな場合はここを変更してみるといい。

MB: Enable/Disable Mask Bit (it usually requires restart). A really rarely used ability of the real PSX is the usage of mask bits to avoid drawing into some parts of the screen. Well, to increase compatibility you can turn the mask bit emulation on, but as far as I know only Silent Hill is really needing it. If you activate it, there are also some chances that 3D shutter glasses will work... Another hint: because most games do not need the mask detection, you can turn it off to get more available texture vram.
MB:マスクビットを有効/無効にします(通常は再起動が必要です)。画面の一部に描画されないようにマスクビットを使用することは、実機のPSXでほとんど使われていない機能です。互換性を高めるためにマスクビットエミュレーションを有効にすることができますが、本当に必要としているのはわかっている限りサイレントヒルだけで、この機能を有効にすると3Dメガネが動作する可能性があります。もう1つのヒント:ほとんどのゲームではマスク検出が不要なので、利用可能なテクスチャVRAMをより多く得るためにこの機能をOFFにするほうがいいでしょう。
特定のゲーム以外ではOFF。

SAVE: Save to a file in sdcard/epsxe/config/GAME-CODE.txt the options selected.
SAVE:選択したオプションをsdcard / epsxe / config / GAME-CODE.txtのファイルに保存します。

EXIT: Hide the toolbar.
EXIT:ツールバーを非表示にします。

Besides of the previous config options, you can edit the config file, and enable gamefixes. To know more about it, save the file to disk, and edit this file to read info about how to config it
以前の設定オプションの他に、設定ファイルを編集してgamefixを有効にすることができます。詳細については、ファイルをディスクに保存し、このファイルを編集して設定方法に関する情報を読んでください。

If you are a developer and and you want to do changes in the plugin the plugin source code is available in http://epsxe.com/libopenglpluginsrc.zip
あなたが開発者でプラグインの変更を行いたい場合、プラグインのソースコードはhttp://epsxe.com/libopenglpluginsrc.zipで入手できます

3.11. Supported and non-supported iso formats.
3.11. サポートされているISOフォーマットとサポートされていないISOフォーマット

ePSXe supports the next iso formats:
ePSXeは次のISOフォーマットをサポートしています:

Bin/Cue
Multi-Bin/Cue
Img/Ccd
Iso/2336 Iso/2352
Mdf/Mds 1.0
Pbp and Pbp multi-disc (non-encrypted)
Nrg
Cdi
Ecm

ePSXe non-supported rom formats:
ePSXeサポートされていないROMフォーマット:

Compressed formats 7z/zip/rar/Z (Use an uncompressing tool)
Bin+Ape/Cue multi-file (Use pakkiso on PC, and virtualdaemon+isobuster to dump to bin/cue format)
圧縮形式7z / zip / rar / Z(圧縮解除ツールを使用)
Bin + Ape / Cueマルチファイル(PC上ではpakkiso、bin / cue形式に変換するにはvirtualdaemon + isobusterを使用)

BE CAREFUL: Some Android uncompressing tools are doing bad the job, and splits the files, or even rename a .bin.ecm file to .bin file. In these cases you will usually get a black screen when running on the emulator (26/27Mb is NOT a right size for a PSX game).
気をつけてください:Android圧縮ツールの中には、動作を悪くしたり、ファイルを分割したり、.bin.ecmファイルの名前を.binファイルに変更したりするものがあります。 このような場合、エミュレータでは通常、黒い画面が表示されます(26 / 27MbはPSXゲームでは適切なサイズではありません)。

3.12. License Issues.
3.12. ライセンスの問題

ePSXe uses the Google Play license system. ePSXe validates the license the first time which you run it. If you read the next message on screen:
ePSXeはGoogle Playライセンスシステムを使用します。 ePSXeは、ライセンスを初めて実行する際にそのライセンスを検証します。 画面上の次のメッセージが表示された場合:

"License not validated yet. Read the documentation"
"ライセンスがまだ検証されていません。

Follow the next steps:
次の手順に従います。

You need internet access the first time which you run it.
Check the date/time of your smartphone and fix if it is not right.
Sometimes it could take some hours to get validated, wait 24 hours
1回目の時はインターネットアクセスが必要です。
スマートフォンの日付/時刻を確認し、正しくない場合は修正してください。
検証されるまでに数時間かかることもありますが、24時間かかることもあります。

If the problems continue, please send us a email to epsxeandroid@gmail.com, and we will help you to solve it. (we are so sorry for the problems)
.問題が解決しない場合は、epsxeandroid @ gmail.comに電子メールをお送りください。解決をお手伝いします。 (問題についてすみません)

3.13. Shortcuts.
3.13. ショートカット

From the version 1.8.8 you can add a direct shortcut to the games from the desktop screen. To make the shortcut, do a long click about a game in the browser list games. You can choose to use a big icon o a small icon.
バージョン1.8.8からデスクトップ画面からゲームへの直接ショートカットを追加することができます。 ショートカットを作成するには、ブラウザのゲームリストでゲームについてロングクリックを行います。 小さなアイコンを大きなアイコンを使用することを選択することができます。

3.14. Gamefaqs.
3.14. Gamefaqs

ePSXe supports gamefaqs while playing. How to setup: during gameplay on exit dialog you will see the name of the ps game "SXXX_NN.NNN". Copy the faq txt file to sdcard/epsxe/gamefaqs/ using "that name".txt. Example:
Chrono Cross: SLUS_010.41 then SLUS_010.41.txt.
After that you will see a new entry in back/menu button on gameplay.
ePSXeは、プレイ中にgamefaqをサポートします。 設定方法:終了ダイアログでゲームプレイ中にpsゲーム "SXXX_NN.NNN"の名前が表示されます。 "その名前" .txtを使用してfaq txtファイルをsdcard / epsxe / gamefaqs /にコピーします。 例:
Chrono Cross:SLUS_010.41、次にSLUS_010.41.txt。
その後、ゲームプレイのバック/メニューボタンに新しい項目が表示されます。

3.15. Multiplayer.
3.15. マルチプレイヤー

ePSXe supports multiplayer on local net. The requirements:
1) the same game in both devices (in device 2, the game has that be visible in gamelist)
2) the same bios version in both devices.
3) both devices connected to the same wifi-router, or paired using wifi-direct.
Steps to use:
1) In device1, select multiplayer-Localnet player1 (Server), select the game, and it will show the IP for the second player
2) In device2, select multiplayer-Localnet player2 (Client), insert the IP got from the player1.
ePSXeはローカルネット上でマルチプレイヤーをサポートします。 要求事項:
1)両方の端末の同じゲーム(端末2の場合、ゲームはゲームリストに表示されます)
2)両方の端末で同じBIOSバージョン。
3)両方の端末が同じWi-Fiルーターに接続されているか、またはwifi-directを使用してペア設定されています。
使用手順:
1)端末1で、マルチプレーヤー-Localnet player1(Server)を選択し、ゲームを選択すると、2番目のプレーヤーのIPが表示されます
2)端末2で、マルチプレーヤー-Localnet player2(クライアント)を選択し、player1から取得したIPを挿入します。
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Android端末のエミュレータアプリでPS1をプレイするには、上で挙げているようなタブレットにPS3のコントローラ(対応していないタブレットにはPS2コントローラを使うといい)をUSBで有線接続してやるのがベスト…なのだが、端末を外に持ち出して遊びたい時はスペースを取らないXperiaPlayに軍配が上がる。私は近所のリサイクルショップで8000円台で売られているのを購入したのだが、これくらいの値段なら買う価値アリ。ただし端末のスペックが低いので3Dゲームは重く、快適に遊べるのは2Dゲームに限られる。1万円以上なら実用性を考えてタブレットを買う方がいいかと思われる。
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